A Filmről
Elliot (Henry Thomas) a húgával (Drew Barrymore), a bátyjával (Robert MacNaughton) és az anyjával (Dee Wallace) él egy tipikus amerikai kertvárosban. Egy éjszaka a közeli erdőből egy meglehetősen ártalmatlan és félénk apró idegen lopódzik be a családi házba és bár a gyerekek a furcsa kinézete miatt először megijednek tőle, végül összebarátkoznak vele. Egy idegen lényt nem egyszerű elbújtatni az édesanyjuk elől, ráadásul a környéket FBI-ügynökök is vizsgálják, akik észlelték, hogy nemrég egy idegen űrhajó száll le arrafelé. E.T. nincs biztonságban, ráadásul igencsak szeretne hazajutni, a gyerekek ezért összefognak az érdekében.
Steven Spielberg még Az elveszett frigyláda fosztogatói forgatási szüneteiben kezdett el dolgozni az E.T - A földönkívüli forgatókönyvén oly módon, hogy lediktálta azt Melissa Mathisonnak, aki akkoriban épp Harrison Ford barátnője (később a felesége) volt. Az első koncepció még eléggé más jellegű filmet sugallt, Spielberg ugyanis egy barátságtalan idegent küldött volna a család nyakára, de a Poltergeist után megváltoztatta eredeti álláspontját. Előbbiből lett a kertvárosi családok rémálma, míg az E.T. vérbeli családi mozivá változott. A projekt eredetileg a Columbiánál volt, mivel azonban a Csillagember (Starman, 1984) története is náluk volt, el kellett dönteniük, hogy a két hasonló moziból melyiket választják. A stúdió végül a Csillagember mellett döntött, ami utólag életük legrosszabb döntésének bizonyult, így a rendező végül átvitte a sztorit a Universalhoz, akik örömmel vágtak bele a projektbe.
A film gyártási költségvetése 10,5 millió dollár volt és ennek 10%-át az idegen lények bábjaira és a kapcsolódó animatronikára fordították. A földönkívülit Carlo Rambaldi, a speciális effektusok varázslója hívta életre, az olasz művész más klasszikus filmes lényeket is készített korábban. Jellegzetes arckifejezését állítólag úgy kapta, hogy a grafikuscsapat Einstein szemét és homlokát rámontírozta egy csecsemő arcára. A lény többnyire egy báb formájában kelt életre, de volt, hogy kisgyerekeket öltöztettek be, vagy éppen egy törpét, de arra is volt példa, hogy egy lábak nélküli kis ember volt a jelmez alatt, aki tökéletesen megtanult a kezein járni. A földönkívüli hangja mögött nagyrészt egyetlen nő állt, akit egy fényképezőgép-boltban fedeztek fel. Pat Walsh egy kaliforniai háziasszony volt, aki információk szerint napi két doboz cigarettát szívott el. Az ő hangján kívül még tizenöt másik is felcsendül: más emberek és állatok (vidra, mosómedve) hangjával is kiegészítették a jeleneteket. Így történhetett meg az, hogy többek között felhasználták a magfázással küzdő Debra Winger alvás közbeni szuszogását is.
A Galaxison átívelő kapcsolatról szóló történet minden idők egyik legismertebb és legkedveltebb filmje és a rendező kedvenc alkotása azóta is, mely addig egyedülálló módon ötvözte a gyermekmesét és a tudományos-fantasztikus történetek világát. Olyan ártatlanságot sugároz, amelyet gyakran hagynak figyelmen kívül a modern családi filmek készítésekor, miközben egyszerre képes hatni a képzeletünkre és az érzéseinkre. A film bizonyára sokaknak túl érzelmesnek tűnik és való igaz, hogy a bemutatásakor folytatott gátlástalan reklámhadjárat sem segített abban, hogy ez az édeskés érzet eltűnjön. Ennek ellenére több, mint negyven év elteltével is láthatjuk milyen a film maga: egy gyönyörű mese egy földönkívüli lény és egy kisgyermek igaz barátságáról.
A 80-as évek Hollywoodja egyértelműen Steven Spielbergről szólt és ez nem kis részben volt a filmnek köszönhető. Egymás után jelentek meg a tipikus kertvárosi családokról szóló történetek, melyek egyértelműen a Spielberg örökség részei. Legyen szó a Vissza a jövőbe trilógiáról, a Kincsvadászokról (The Goonies, 1985), az Ami sok, az sokk-ról (The Burbs, 1989) vagy épp a Szörnyecskékről (Gremlins, 1984), csak hogy a legfontosabbakat említsük. Ezen filmek hatása olyan nagy volt, hogy még napjainkban is szívesen idézik meg az olyan alkotók, akik a nyolcvanas években nőttek fel, gondoljunk csak a Super 8-ra (2011) vagy a nagy sikerű Stranger Things sorozatra.
A 10 és fél millió dollárból készült film világszerte közel 800 millió dollárt keresett, amivel egészen a Jurassic Park (1993) bemutatójáig a világ legsikeresebb filmjének számított, nem beszélve arról, hogy a film a megjelenése után olyan sikeres volt, hogy több mint egy évig ment a mozikban, így ez a filmtörténet egyik leghosszabb mozisorozata. A filmet 1983-ban kilenc Oscar-díjra is jelölték, amelyből négyet el is hozott – köztük a legjobb filmzenének járó szobrocskát is megkapta. A premier huszadik évfordulójára Spielberg egy különleges jubileumi változattal állt elő, melyben E.T. arcmozgását már olyan számítógépes trükkel helyettesítették, amilyenre 1982-ben még nem volt lehetőség. A másik digitális trükk a rendező régi vágyát valósította meg, így a kormány ügynökeinek kezébe adóvevőket tettek a fegyverek helyett.
Érdekességek
- Spielberg először Az utolsó telefonhívás (Raggedy Man, 1981) című filmben figyelt fel Henry Thomasra, majd rögtön felkérték, hogy vegyen részt az E.T. meghallgatásán. Henrynek már az első próbálkozása is rendben volt, majd amikor a rögtönzött jelenete során képes volt elmorzsolni egy könnycseppet, Spielberg rögtön tudta, hogy ő kell a szerepre.
- A hétéves Drew Barrymore eredetileg a Kopogó szellem egyik szereplőjét, Carol Anne-t alakította volna, de Spielberg úgy gondolta, hogy nem volt elég jó a meghallgatáson, ezért végül Gertie szerepét játszhatta el.
- Henry Thomas és Drew Barrymore pár emlékezetes kelléket is is hazavittek a forgatásról. Henry az ikonikus piros pulóvert hozta el, amelyet karaktere, Elliott viselt, a színésznőnek pedig ennyi év után is sikerült megtartania azt a vörös cowboykalapot, amelyet karaktere visel a filmben. 18 évvel a film megjelenésével később Drew Barrymore a Charlie angyalai első részében tisztelgett az E.T. előtt. A pár perces jelentben a színésznő ugyanabban a Los Angeles-i házban látható, amely a Taylor család otthona volt. A háttérben a falon pedig egy E.T. - film plakát is látható.
- A lényt annyira csúnyának vélte az M&M's, hogy nem járult hozzá, hogy a cukorkájuk benne legyen a filmben, így lecserélték egy másik márkára. A filmben Elliott úgy veszi rá E.T-t, hogy kövesse őt haza, hogy egy Reese nevű csokidrazsékat szór el neki. Jack Dowd, a Hershey Chocolate új üzletfejlesztési alelnöke szerint a Reese's eladásai megháromszorozódnak a film bemutatását követő hetekben.
- Annak érdekében, hogy a gyerekszereplők könnyebben beleélhessék magukat a történetbe, a jeleneteket kronológiai sorrendben rögzítették és a kamera szinte végig Elliot és E.T. szemmagasságából figyeli az eseményeket.
- A hitelesség megragadása érdekében Steven Spielberg valódi orvosokat és nővéreket kért a filmbe. Annak érdekében, hogy a párbeszéd valódi legyen, azt mondták nekik, hogy úgy kezeljék a lényt, mint egy normális. emberi beteget.
- Az ikonikus kerékpárt, Tom Meighan zenész, a Kasabian brit rockegyüttes frontembere birtokolja. Átszámítva több, mint négymillió forintot fizetett azért, hogy megvásárolja az egyik filmben használt eredeti kerékpárt.
- Az 1999-ben bemutatott Baljós árnyakban E.T. fajtársai is felbukkantak, ráadásul nem is akármilyen szerepben. Ők is mérgesen rázták az öklüket a lebegő szószékükben ülve, amikor Amidala királynő a Galaktikus Szenátus plénuma előtt bizalmatlansági indítványt nyújtott be Valorum főkancellár ellen.
- Harrison Ford a filmben eredetileg az iskolaigazgatót játszotta volna, csak végül úgy döntöttek, hogy nincs szükség a filmben a karakterre, így a színész összes jelenetét kivágták.
- A filmhez egy folytatást is terveztek, ami arról szólt volna, hogy az idegenek elrabolják Elliotékat a bolygójukra, de E.T. végül megmenti őket. Mindenesetre William Kotzwinkle egy regény formájában folytatta a történetet, ahol E.T. kitaszítottá válik saját bolygóján és megpróbál visszajutni a Földre.
Vélemény
Ugyan ki ne ismerné a szépségét illetően igencsak kihívásokkal küszködő, hatalmas szemű űrlényt és a fenti jól ismert képet, amin egy bicikli csomagtartójában ülve hajtanak el a telihold előtt földbéli jó barátjával, a kis Elliottal? A képről csak annyit, hogy még az is biztosan látta, aki valami furcsa oknál fogva nem látta magát a filmet, ugyanis Steven Spielberg filmprodukciós cégének, az Amblin Entertainment-nek a logójává vált. Ugyanakkor igencsak kevesen vannak azok, főként az én korosztályomból, akik gyermekként nem látták legalább egyszer E.T. történetét. Az már egy másik kérdés, hogy sok olyan gyerek van, akit olyannyira sokkolt a történet vagy épp E.T. látványa, hogy soha többet nem akarta látni, még felnőtt fejjel sem. Pedig az E.T. – A földönkívüli egy olyan tiszta, ártatlan, minden cinizmustól, kikacsintástól és iróniától mentes, őszinte érzéseket keltő, ugyanakkor mégsem giccses filmélmény, amilyeneket ma már szinte senki nem csinál. Spielberg viszont mindenkinél jobban ért ahhoz, hogy miként kell tálalja a történeteit és hogyan szóljon a legkisebbekhez és a felnőttekhez egyaránt.
Nyilvánvaló, hogy felnőtt fejjel soha senkinek nem fogja ugyanazt az élményt nyújtani, mint amit gyermekként érzett (és most nem azokra gondolok, akik sokkot kaptak a filmtől), de még 40 felett sem tudom azt mondani Spielberg meséjére, hogy végtelenül untam volna, túlzottan szentimentálisnak tartanám vagy épp fölöttébb gyermeteg lenne. Én ugyanis gyermekként, fiatalként vagy épp felnőttként is ugyanúgy át tudtam magam adni annak az érzésnek, amit a film nyújtani tud és amit Spielberg valójában az egész filmmel el szeretett volna érni. Való igaz, hogy néhány trükkje mai szemmel nézve talán kissé ódivatúnak hat, de ne felejtsük el azt sem, hogy 1982-t írtunk a film készítésekor, ráadásul számomra pont ez a tökéletlenség adta meg a film igazi erejét.
Spielberg saját bevallása szerint a forgatás során érzett először apai érzelmeket, miközben szorosan együtt dolgozott a három gyerekszereplővel. Különösen igaz ez a kis Drew Barrymore-ra, akivel még a forgatás végeztével is megmaradt a szoros kapcsolata. Sajnos más kérdés, hogy még ő sem tudta megakadályozni, azt, hogy Drew Barrymore is beleessen a fiatalon híressé vált gyermekszínészeket érintő csapdába, miszerint nem igazán tudnak mit kezdeni a hírnévvel. A kis Drew már kilencévesen kezdett el alkoholt fogyasztani, tízévesen kipróbálta a marihuánát, tizenkét évesen már rendszeresen fogyasztott kokaint is. Súlyos alkohol- és drogproblémái miatt pedig már tizenöt évesen rehabilitációs intézménybe került. Mindezek ellenére ő futotta be így is a legnagyobb karriert a későbbiekben Hollywoodban a szereplők közül.
Spielberg és és az ő filmjének a titka leginkább abban rejlik, hogy a hatás kedvéért nem egyszerűen csak lealacsonyodik a gyermekek szintjére, hanem önmaga is egy kíváncsi kisgyerekké válik. A film legnagyobb erénye pedig az, hogy szárnyaló fantáziájáról ismert rendező egy percre sem engedi, hogy a felnőttes gondolkodás vagy épp a racionalitás megmérgezze a meséjét. Ezáltal nemcsak arra képes, hogy gyerekként elvarázsoljon, hanem arra is, hogy felnőttként néhány pillanatra ismét gyerekké változtasson minket. Az E.T. - A földönkívüli egy igazi barátság története, ami tényleg nem ismer határokat.
Ítélet: 10/8