Túraddikt - Úton a természetben

Panorámakörtúra a Schrammsteine vadregényes sziklaormán

A Cseh-Szász Svájc gyöngyszemei IV.

2019. augusztus 31. - bencicuska

Szász-Svájc egyik legvadregényesebb pontja az Elba-kanyon fölé magasodó, hajmeresztő panorámát adó Schrammsteine sziklacsoport, amit egy félnapos túra során fedezhetünk fel egy kalandos, létrákkal, sziklába faragott ösvényekkel tarkított útvonalon.

A Schrammsteine népszerű mind a német, mind a cseh túrázók körében, főként a fentről nyíló panoráma és a kalandos, de biztonságos túraútvonal miatt. A Bad Schandau közelében lévő Schrammsteinbaude panzió előtt hagyhatjuk a kocsit a parkolóban, amely ingyenes – legalábbis ottjártunkkor nem kellett senkinek fizetni. Azonban arra érdemes odafigyelni, hogy elég szűkös a hely, így ha későn érkezünk, nem biztos, hogy lesz szabad hely. Közvetlenül a panzió elé pedig csak akkor álljunk, ha bemegyünk oda enni valamit, máskülönben az autónk el lesz szállítva.

Lattengrund

A Lattengrundon indulunk el az útról, amely egy homokkőfalak közé szorított szűk szurdokvölgyben vezet minket, lépcsős szakaszokkal tarkítva egy csordogáló erecske mellett. Rövidesen a lépcsők kivezetnek minket egy nyeregbe, ahonnan korlátozott, de szép kilátás nyílik egy-egy sziklabástyára. Itt a platón gyönyörű nírfaligetes erdőben haladunk a Schrammsteine lábáig, pontosabban az azon átvezető nyílásig, a Schrammtorig.

Úton a Schrammsteine lábához

Itt bizarr és meredek sziklaformák között vezet át utunk, lépcsőkkel megsegítve természetesen. A porlékony, könnyen málló homokkövek miatt fontos az utak kiépítettsége, mert egyrészt így a természetkárosító erózió nem annyira erős, másrészt pedig segítenek minket a balesetmentes haladásban.

A Schrammtor tornyai

Egy darabig a sziklák lábánál kanyarog utunk, majd egy kereszteződésnél a Wildschutzsteig indítópontjához érkezünk, amely felvezet minket a sziklagerinc tetejére. Az csak egy irányban járható látványos hasadékvölgyben létrák és korlátok tucatjai segítenek minket a szintkülönbség legyűrésében. A szűk, V alakú völgy sötétségéből így észrevétlenül bukkanunk ki egy utolsó létránál, ahol máris a gerincen lévő kereszteződésnél találjuk magunkat.

A rendkívül vadregényes szurdokon átvezető Wildschutzsteig

Mászás a Schrammsteinaussichtre

Ezen a ponton hiba lenne, ha balra, a Schrammsteinaussicht nevezetű kilátóponthoz nem sétálnánk ki. Odafent, a korláttal biztosított, hajmeresztő sziklaperemen láthatjuk csak igazán szépen a sziklacsoport monumentalitását. 360 fokos a panoráma, érdemes jól magunkba szívni a látványt. A függőleges sziklafalakon, a homokkőtűk peremén több helyen hangyaméretű hegymászók haladnak felfelé lépésről lépésre. A közvetlenül alattunk húzódó Elba-kanyont jórészt csak sejteni lehet, de azért egy-egy helyen megcsillan a víztükör odalent. Igen sokat ültünk fent a csúcson, végül a hétvégi kirándulók megérkezése késztetett minket indulásra, mivel fent egy kicsit korlátozott a hely (szó szerint, mivel korlátok közé vagyunk szorítva a balesetek elkerülése érdekében). Visszatérünk az elágazáshoz, ahol a gerincre értünk, majd a Gratweg nevű útvonalon indulunk el a gerincen.

Körkilátás a Schrammsteinaussichtről

A Gratweg egy igen népszerű útvonal, főleg a vonalvezetése miatt, mivel néhányszáz méteren keresztül a keskeny homokkőgerinc tetején vezet, végig korláttal és létrákkal biztosítva. Fel-le mászunk a kisebb-nagyobb kiemelkedéseken és közben végig a csodálatos panorámában gyönyörködhetünk.

Gratweg

Egy nyugisabb erdei szakasz után egy kilátóplatóra érkezünk, a Breite-Kluft Wand tetejére. Itt érdemes egy kicsit leheveredni a kényelmes, széles sziklaszirtre, gyönyörködni az elénk táruló vadregényes panorámában.

Breite-Kluft Wand

Utunkat tovább folytatva a Zurückesteigre térünk, ami a Gratweghez hasonlóan létrás, lépcsős, a végén egy ereszkedésnél pedig még egy láncot is használhatunk. Az egész nemzeti park területe egyébként kiválóan ki van építve, a beépített segédeszközök abszolút jó minőségűek és biztonságosak, egy pillanatra nem érezhetjük azt, hogy el lennének hanyagolva.

Zurückesteig

Egy nyeregbe érve kicsit meglepődtünk, hogy milyen közel járunk előző napi túránk útvonalához, csak pár percre volt innen a Carolafelsen kilátópontja. Mi azonban a sárga jelzésű útra fordultunk rá, ami eleinte szép erdőben, homokkőtornyok lábánál vezet. Érintjük a Kleines Prebischtor nevű sziklakaput, ami ugyebár a híres Pravcicka Brana vagy Prebischtor kistestvére. Persze jóval kisebb méretű mint a híres sziklahíd, de így is megkapó látványt nyújt, főleg a körülötte növő bükkfák árnyékában.

Kleines Prebischtor

Utunk tovább kanyarog, majd egy kis kitérővel ismét lenyűgöző kilátópontokat érinthetünk a Domerker szikláján. Látjuk a Schrammsteine csoportját és az eddig megtett útvonalunkat, illetve szemben a függőleges sziklafalat. Több száz lépcsőn és kis falétrákon ereszkedünk le a Kleiner Dom nevű gigantikus méretű sziklaudvarba, amely katlanszerűen van a monumentális tornyok közé ékelődve. A sarkában csordogáló vízesésben növő mohák színesítik a látványvilágot.

Kilátópontok a Kleiner Dom felett

Ereszkedés a Kleiner Domba

Innen a Sandloch nevű homokos és mély völgyben haladunk egyre lejjebb, majd azt elhagyva ismét a Schrammsteine oldalában tekergünk. Pár perc múlva jobbra térünk le a Falkenstein különálló sziklatornyának lábához, majd a Schießgrund szintén hangulatos szurdokában térünk vissza az autóhoz, itt még egy törékenygyíkkal is találkoztunk, de sajnos mire jó képet csinálhattam volna róla, már be is kúszott egy odúba.

A 11 kilométeres túra után még maradt elég időnk és energiánk arra, hogy a környék leghíresebb látnivalóját is megnézzük, de erre majd egy külön bejegyzést szánnék inkább.

A túra útvonala:

Ha tetszett a bejegyzés, kérlek nyomj egy 'tetszik' gombot a Facebook oldalunkra is!